Posted by : Mabeshiba niedziela, 10 lutego 2013


Bazując na wynikach ostatniej ankiety najbardziej interesują was fanfiki (zginęłam, szczerze mówiąc ja tu co drugi dzień mam w stylu "Już nigdy nic nie napiszę!"), posty o kulturze japońskiej szeroko-pojętej oraz o japońskich serialach i filmach. Ponieważ dawno nie pisałam niczego związanego z kulturą japońską zdecydowałam się powrócić do tego tematu. Dzisiaj napiszę o całkiem nowej serii na kanale VICE Japan - pierwszy odcinek wyszedł miesiąc temu, drugi tydzień temu. W sumie gdyby nie Arama! to pewnie nie zwróciłabym uwagi na te filmiki, ale kiedy na nie trafiłam  to obejrzałam. Teraz homofobów proszę o wyjście z sali, bo w cyklu, o którym będę dziś pisać nazywa się "WE ARE OUT" fotograf Keichii Nitta łamie tabu związane z homoseksualizmem w Japonii. Nawet w tym temacie od razu rzucają się w oczy różnice kulturowe i dlatego pomyślałam, że mogę o tym napisać. 


Tutaj mamy bohaterów dwóch pierwszych odcinków. Od razu mówię, że nie będę tu oceniać tych związków, pisać o nich, ani poruszać tematu homoseksualizmu ogólnie, bo filmiki robią to same w sobie i wystarczy je sobie obejrzeć, coś tam tylko napiszę o różnicach kulturowych zauważonych przez większe grupy osób. Chyba brzmię zbyt profesjonalnie i poważnie, to zanim zapostuję filmiki zrzucę wam 2 koale. ʕ •ᴥ•ʔ ʕ •ᴥ•ʔ

 


Pomijając fakt, że mi się podobają sweterki tej jednej W tym przypadku ludzie najczęściej zwracali uwagę na to, że dziewczyny bez problemu określiły kto jest mężczyzną w związku. Większość komentarzy sugerowała, że dziewczyny po prostu się oburzą po takim niestosownym pytaniu od fotografa, one natomiast odpowiedziały jakby to było na porządku dziennym. To pierwszy przykład , że ten podział na role w Japonii istnieje dosyć mocno i to nie jest jedynie wymysł jakichś rysowniczek mang, które na niczym się nie znają i dlatego oddzielają wszystko, a w rzeczywistości tak nie ma (często czytam takie teksty). Być może taki stan rzeczy wynika raczej z różnic kulturowych, a nie z tego, że rysownicy mang się nie znają. Swoją drogą podczas tej dyskusji z pierwszej ręki wynikło, że w wielu gay-barach w Japonii dostaje się na wstępie bransoletki oznaczające czy jest się neko (uke) czy tachi (seme) - nie dość, że po prostu TRZEBA się określić to jeszcze podobno osoby z bransoletką o tym samym kolorze często są do siebie uprzedzone i traktują się jako niechcianą konkurencję, co mnie nieco zaskoczyło - obcokrajowcy uczęszczający do tego typu barów uważają, że to już straszne przegięcie w drugą stronę. Wiadomo, że nie we wszystkich gay barach to się zdarza, ale podobno więcej jest takich, w których te role muszą być oznaczone na wejściu, zwłaszcza w przypadku lesbijek. Dalej już nie będę w ten temat wchodzić bo w sumie, napisałam tylko to co przy okazji przeczytałam.  Kolejną rzeczą wspomnianą w tym programie jest kwestia ślubu - a raczej rozwiązanie tej kwestii w formie adopcji jednej z dziewczyn przez rodzinę drugiej - nie znam się na tym, ale to na pewno nie jest prosta sprawa, no i wymaga akceptacji rodziców... Podobno formalnie nie mogą mieć ślubu cywilnego, ale mogą mieć ceremonię ślubną.


Przy okazji tego filmiku z komentarzy nie dowiedziałam się zbyt wiele, ponieważ większość dziewczyn od razu zareagowała "To jest Koh Masaki, on gra w gay pornach! On jest taki super! To on  naprawdę jest gejem i ma chłopaka?!" - jakoś tak poczułam się zabita tymi komentarzami. Ktoś z komentujących zwrócił uwagę na to, że Koh ma rację mówiąc, że japońska telewizja kocha gejów i często szukają takich do programów, bo wydaje im się, że geje śmiesznie mówią, dziwnie się ubierają i są lepsi od niejednego komedianta. (dlatego Koh w wywiadzie mówi, że odmawia często, bo przecież taki nie jest). W sumie to prawda, nawet w Kamen Riderze Wizardzie teraz, który jest teoretycznie programem dla dzieci mamy typowego okamę, właściciela budki z donutami przebierającego się za kobietę i opowiadającego często gęsto o swoich pierwszych miłościach i takie tam. Jest to zdecydowanie różne podejście do tej sprawy od tego co widzimy w naszej rzeczywistości. Rozumiem, że nie każdy chce być postrzegany jako śmieszny dziwak, ale podejście do tej sprawy w ten sposób (zwłaszcza przez media) jest interesujące. Swoją drogą offtopując bardzo podoba mi się to, że chłopaki szanują innych ludzi i zachowują się rozsądnie też ze względu na to, żeby nie stawiać innych gejów w złym świetle.  Jeszcze ciekawą rzeczą jest, że dla obcokrajowców, np. Chińczyków jak Tenten większość Japońskich hetero wygląda jak geje, natomiast geje w Japonii wydają się bardziej męscy. Bang, i tu mamy uderzenie w różnice kulturowe. To prawda, że hetero-Japończycy potrafią być bardzo metro, dbać o wszystko, regulować brwi, martwić się o fryzury... daleko szukać nie trzeba, wystarczy na Johnnysów popatrzeć. Tak, że tutaj pocieszenie dla wszystkich fangerli - jak wasz idol wydaje się otoczeniu babski i soł gej to znaczy, że najprawdopodobniej jest hetero.

Generalnie zarzuciłam tymi wywiadami, bo są spokojne, nie są ofensywne i brak im telewizyjnej dramy, z jaką można się spotkać w telewizji (już widzę jak nasz tvn robi coś takiego, strzeżcie się narody XD). Poważny temat odbębniony, znów mogę spamić notkami o mangu i animu i innych duperelach bez sensu.

{ 9 komentarze... read them below or Comment }

  1. co do kwestii lesbijek i ich 'kto jest mężczyzną' to fakt, u nas by zabiły za takie pytanie XD moją koleżanke np chłopacy z klasy zapytali, kto w jej związku jest facetem, to myślałam, że ich rozniesie na miejscu x'd w sumie dziwne z drugiej strony. Dla niektórych z boku to normalne, że w związkach tej samej płci ktoś musi górowac. Więc lesbijki zamiast się denerwowac, powinny spokojnie wytłumaczyc, bo w sumie jak ktoś jest nie w temacie to skądma wiedziec :x w tym reportażu fajnie jest to ujęte, że one tak swobodnie o tym mówią~
    sweterek jest boski XD! wgl dziewczyny pozytywne strasznie, bo widac, że w sumie nie przejmują się bardzo opinią innych
    ... sesja na kiblu, nani kore X'DDDDD
    co do gejów, to nie wiedziałam, że takie coś dzieje się w gey barach @_@ dla mnie to jest jak kosmos, ale pewnie u nich to normalne
    że geje dziwnie mówią i się ubierają to każdy tak myśli, a często gęsto tak nie jest wtf świecie XD co najbardziej mnie sie spodobało w drugim filmiku: kot! XD fspaniały jest *głaska monitor*
    'jak wasz idol wydaje się otoczeniu babski i soł gej to znaczy, że najprawdopodobniej jest hetero.' - mnie to nie pociesza, bardziej martwi D: XD znaczy wiedziałam że tak jest, ale i tak Kame forever gay, nawet jak będzie miał żonę i gromadkę dzieci XD
    w tvn było już coś o homoseksualistach, w uwadze chyba, i nie było tak źle, z tego co pamiętam xd

    skoro papa będzie spamic o aniemcu to ciekam na notkę o Chihayafuru XDD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja sobie zamowilam podobny sweterek, ale w sumie nie przez ten program, i pewnie nie bedzie podobny na zywo, tylko ja po prostu lubie takie rzeczy rozciagniete

      tez mialam takia ''dafaq'' z ta sesja na kiblu XD Faceci mieli ladna sesje w plenerze z rowerkami, a kobitkom sie dostala sesja na kiblu w to miejsce XD? Nie ogarniam XD

      Chcialabym napisac o Chihayafuru, ale tak, zeby ludzie zrozumieli, ze to nie jest nudne anime i nie freakuje na jakies dziwne anime o grze w karty i poematach japonskich tylko genialny tytul, tylko ze nie wiem czy potrafie, musze sie przymierzyc xD

      Usuń
  2. Hmmm...Tematem w sumie wpasowałaś się w to, o czym w tej chwili w Polsce się sporo mówi:)

    Wydaje mi się, że dziewczyny tak otwarcie mówiły, kto jest mężczyzną w tym związku, bo nie czuły z jego strony zagrożenia czy jakieś nagonki. Zazwyczaj osoby homoseksualne obrażają się o takie pytanie, kiedy jest ono kierowane w sposób ironiczny czy napastliwy. W sumie w związku hetero też zawsze ktoś jest tą płcią silniejszą i nie musi być to mężczyzna, hehe:)
    Podobał mi się żart jednej z dziewczyn, odnośnie tego, że jej mama chodziła do żeńskiej szkoły:)
    Przeraziła mnie ich lodówka...Totalne przeciwieństwo mojej, w której poza jogurtem, cytryną, imbirem i jajkami jest tylko światło:)
    Tej "adopcji" to jakoś nie umiem sobie wyobrazić...Byłyby siostrami, a wtedy ich związek byłby zabroniony...Ale Japońskie prawo jest dla mnie zbyt skomplikowane, więc się w nie nie zagłębiam.
    Całowanie na potrzeby zdjęcia chyba troszkę je krępowało:)

    Ogólnie Japonia jest o wiele bardziej otwartym krajem, na kwestię osób homoseksualnych. Zapewne takie osoby też mają tam swoje problemy, ale pewnie żyje im się ze swoją orientacją lepiej niż w Polsce...(Tak sobie teraz myślę ile filmów o takiej tematyce powstało w Japonii a ile w Polsce...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to chyba chodzi o to, że gdyby jedna była adoptowana to w świetle prawa nie byłyby już sobie obcymi osobami i na pewno łatwiej byłoby załatwić niektóre sprawy (np. takie jak szpital i to, że informacji można udzielać tylko rodzinie w razie czego i takie tam) - tak mi się przynajmniej wydaje, że o to może tu chodzić.

      Ja w sumie ostroznie podchodze do tematow w stylu ''Gdzie jest lepiej'' itp. bo zazwyczaj najwiecej problemow i tak wynika z psychiki i oczekiwan czlowieka bardziej niz z kraju, w ktorym zyje. ;)

      Usuń
    2. W sumie wiadomo, że "wszędzie dobrze tam, gdzie nas nie ma", ale tak po prostu wydaje mi się, że ogólnie ten kraj jest bardziej otwarty i mniej homofobiczny:)

      Usuń
  3. Miałam też skomentować 2 filmik i jakoś net mi padł.
    O Kohu słyszałam już jakiś czas temu. Widziałam z nim wywiad w jakimś tajwańskim programie i wydał mi się niesamowicie pozytywnie zakręconą osobą.

    To co powiedział Tanten o mężczyznach heteroseksualnych w Japonii jest niezłe:)Jakby nie patrzeć większość piosenkarzy i aktorów jest faktycznie "przesadnie" zadbana i wystylizowana.
    W rzeczywistości, gdybym spotkała na ulicy chłopaka typu ktoś z JE i Koha Masahiego, to w ciemno brałabym tego drugiego:) Dla przeciętnego europejczyka, Japończycy faktycznie są metroseksualni:)
    Czyli sprawdza się powiedzenie, że jak facet jest fajny to albo zajęty albo gej...Albo jeszcze gorzej - zajęty gej:)

    Bardzo mi się podobały oba wywiady. Nie było to zrobione w sposób nachalny. Miałam wrażenie, że od obu par bije niesamowite uczucie, aż się zaczęłam uśmiechać.
    Trochę przykre było to jak powiedzieli, że nie trzymają się publicznie za ręce ze względu na innych ludzi. Właśnie takie programy uświadamiają, jak osobom homoseksualnym jest ciężko żyć, kiedy nie mogą się publicznie złapać za ręce czy przytulić, bo zaraz ktoś krzywo na nich spojrzy albo co gorsza rzuci głupim tekstem:(

    Opowieść o piersiach była niezła:)

    Plus obie pary miały urocze zwierzaczki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się wydaje, że to, że nie trzymają się publicznie za ręce może wynikać też z samej kultury Japończyków, że po prostu nie chcą się nikomu narzucać, ani w żaden sposób przeszkadzać, bo szanują innych ludzi... wiem, że nie tylko to, bo dało się wyczuć w tym co mówili, że też po prostu nie chcą dostać wpier**lu, ale wydaje mi się, że kwestia kultury osobistej w tym wypadku też odgrywa jakąś rolę. W każdym razie widać, że wolą żyć w spokoju razem ze sobą, a nie bezmyślnie wojować o swoje prawa tracąc poczucie rzeczywistości i miłości, czy coś ;)

      Usuń
  4. Dziękuję za tą notkę, bo pewnie gdyby nie ty, to też bym tego nie obejrzała (nie wchodzę ostatnio na Aramę za często ;/ tylko jak ktoś coś zalinkuje), a bardzo lubię takie programy. Jak będą kolejne odcinki, to będę musiała je obejrzeć :)
    Chciałabym jeszcze tylko zgodzić się z chechu, że mnie też nie pociesza, to, że 'jak wasz idol wydaje się otoczeniu babski i soł gej to znaczy, że najprawdopodobniej jest hetero.' Chyba, że to działa w obie strony i jak któryś idol jest/chce być macho to znaczy, że najprawdopodobniej jest homo :D Choć jak jest tak z większą ilością mężczyzn, to może powinnam rozważyć przeprowadzkę do Japonii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie też nie wchodziłam, ale ostatnio robię to coraz częściej, bo mają coraz więcej ciekawych artykułów, a poza tym nie śledzę jednak wszystkiego tak jak kiedyś sama i jednak mam po co tam co jakiś czas zaglądać ;)

      Usuń

- Copyright © Gekiuma Henshin - Rysunki na blogu moje - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -